the friendly professionals
+31 (0)53-428 25 48
Nederlands Deutsch English Polski Francais Español Pусский
 
Bekijk het aanbod
Voorraad NL
Nu op twitter

Volop b2b mogelijkheden in #14% #bijtelling auto's. #Renault #Clio, #Peugeot #308, #Volvo #V40! pic.twitter.com/kTglKLBO6Q

     
Voorraad EU

Veiling

Hoe werkt een auto veiling?

Het aanbod aan autoveilingen, met name op internet is de afgelopen jaren sterk gestegen. Dit heeft een aantal oorzaken:

  • Internet is snel en goedkoop geworden
  • Digitale fotografie is goed, snel en goedkoop geworden
  • Er zijn steeds meer files, waardoor kopen via internet efficiënter is geworden

Welke aanbieders in autoveilingen kan je onderscheiden?

Als we kijken naar de markt voor autoveilingen dan zijn er een aantal aanbieders van autoveilingen:

  • Bedrijven die uitsluitend auto’s veilen
  • Generieke veilinghuizen die eigenlijk alles veilen, waaronder auto’s

Generieke veilinghuizen zijn van oudsher bezig met liquidatie veilingen, veelal ten gevolge van faillissementen of insolventie, en proberen sinds enkele jaren ook andere markten voor autoveilingen te veroveren. Bij liquidatie veilingen is er in de meeste gevallen geen sprake van een minimumprijs.

Wat is de doelgroep voor inbrengers van een autoveiling?

De specifieke autoveilinghuizen kennen een bredere doelgroep qua inbrengers. Denk hierbij met name aan:

  • Leasemaatschappijen
  • Dealergroepen
  • Particulieren
  • Fleetowners
  • Autoverhuurders
  • Curatoren
  • Pandhouders

Wat wordt bedoeld met nahandel?

Mocht de minimumprijs niet worden gehaald dan wordt er nahandel bedreven, waarbij het veilinghuis gaat bemiddelen tussen koper en verkoper.

Welke veilingvormen zijn er?

De gespecialiseerde autoveiling huizen hanteren een veelheid aan veilingvormen. Allereerst wordt hier een keuze gemaakt in de communicatiewijze tijdens de veiling: live of online.

Van oudsher is hier de eeuwenoude live veiling, de kopers nemen plaats op stoelen, en de veiling meester hamert de auto’s af. In een later stadium zijn er internetveilingen bijgekomen en in het recente verleden is de combinatieversie geïntroduceerd, waarbij het koperspubliek zowel vanuit de zaal als via internet kan meebieden. Daarnaast  is er de live online autoveiling, hierbij wordt de auto op één specifiek moment live op internet geveild. Een andere en veelgebruikte veiling is de tenderveiling waarbij iemand inschrijft op een auto. Meer bieden kan tot aan het eind van de veiling, het competitie element wordt in diverse vormen opgewekt.

Hoe werkt het competitie element op een autoveiling?

Dit werkt eigenlijk heel simpel, het gaat voldoende bieders en biedingen. De wijze waarop bieders worden gemotiveerd om nog meer te bieden verschilt echter. Je kunt hier enkele hoofdvormen onderscheiden:

  • Een veiling waarbij een bieder niet kan zien wat anderen bieden, eigenlijk is dit een inschrijving
  • Een veiling waarbij een bieder wel kan zien of hij de hoogste bieder is (bijvoorbeeld met een kleurvak of stoplicht met rood en groen) maar niet welk bedrag iemand anders biedt
  • Een veiling waarbij een bieder kan zien welk bedrag  iemand anders biedt

Wat zijn voor – en nadelen van een autoveiling?

Een autoveiling is een vorm van remarketing, waarbij een veilinghuis het totale proces uit handen neemt. Het is zeker niet het geval dat een veiling altijd meer oplevert dan directe verkoop. Een veilinghuis is namelijk niet in staat om in alle gevallen voldoende competitie op iedere auto op te wekken. Aangezien veilinghuizen ook kosten in rekening brengen (de commissie) kan het best zo zijn dat de opbrengst minus veilingkosten minder gunstig uitpakt dan verwacht. Om deze reden hebben traditionele auto groothandels als Beernink & de Bekker | Global Car Company eveneens een prima marktpositie, een groothandel berekent immers geen commissie. De laatste jaren nemen wij waar dat het verschil tussen veilinghuizen en groothandelaren kleiner wordt: veilinghuizen doen ook aan directe verkoop en groothandelaren organiseren veilingen.

Beernink & de Bekker | Global Car Company verleent ook meer en meer remarketing diensten zoals inname, transport, keuze van het verkoopkanaal, verkoop enen afhandeling inclusief exportdocumentatie. Het grote voordeel is hier onze onafhankelijke positie ten aanzien van een verkoopkanaal of veilinghuis.

Interesse in een remarketing leverancier met een objectief en eerlijk advies over een autoveiling of ander verkoopkanaal? Neem contact op met Beernink & de Bekker | Global Car Company!

>>autoveiling

 
© 2018 Auto Beernink & de Bekker | Privacy | Disclaimer | Voorwaarden | Sitemap
Volg ons op: Volg Auto Beernink & de Bekker op LinkedInVolg Auto Beernink & de Bekker op Twitter